Saturday 10 September 2016

SAYYID SABIQ: JAMA' OF SOLATS

TRANSLATION FROM FIQH AS-SUNNAH (SAYYID SABIQ) WITH ARABIC TEXTS

JAMA’OF SOLATS DUE TO ILLNESS OR INCAPACITY ('UDZUR) 

  Imam Ahmad (bin Hanbal), Qadi Hussain, al-Khattabi, and al-Mutawali of the Shaf'i school are of the opinion that it is allowed to jama’ two solats either by “taqdiim” or “ta’khiir”, due to the incapacity of illness because the hardship related to it is more severe than rain.


An-Nawawi says: "This is a strong opinion based on [sound] evidence." In al-Mughni it is stated: "The illness which permits one to jama’ is the one which is afflicted by hardship and weakness when he prays each solat according to its period."


The Hanbali school expands the scope allowing jama’ by taqdiim or ta’khiir for those who are ill and in a state of fear,i.e. it allows jama’ for:

(a) The woman who is breast-feeding: it is hard for her to wash her clothes in every period of solat.

(b) The woman who is plagued by a prolonged flow of blood (istihaadhah),

(c) The person who cannot control his urine,

(d) The person who is incapable of performing ‘tahaarah’ (to himself),

(e)and the person who fears for his life(self:nafs), wealth(maal), or honour (‘irdh).


Ibn Taimiyyah says: "Among the opinions the widest scope on this question is that of the Hanbali school which allows jama’ (1) if he is busy since an-Nasa'i has narrated this from (marfuu’ ilaa) the Prophet (saw) to the extent that (2) it (Hanbali school) allows jama’ for the cook and baker, and anyone in these two similar professions who fears harming his wealth (e.g. investment, bisness).


JAMA’ DUE TO NEED.

  Imam an-Nawawi states in his commentary on Sahih Muslim: "A group of scholars tend to allow jama’ during residence (not necessary during travel) due to the need of a person who requires it frequently.


This is the statement of Ibn Sireen and Ashhab from the companions of Malik, and al-Khattabi records it from al-Qifal and ash-Shaashi al-Kabiir from the companions of ash-Shafi'i and from Abu Ishaq al-Maruzi, and from a number of ashab al-ahadith, and Ibn Munzir has chosen (this opinion).

This is supported by the explicit statement of ibn 'Abbas: '(3) (The Prophet performed jama’ because)he did not want to put his ummah to hardship, so he neither gave illness as a reason nor any other reasons.'


The hadith from Ibn 'Abbas, mentioned previously, has been recorded by Imam Muslim who states: "The Messenger of Allah performed the jama’ of zuhr and 'asr and then the maghrib and 'isha in Medinah without there being any fear or rain." Ibn 'Abbas was asked: "Why did the Prophet do this?"

He replied: "(4)He did not want any hardship for his ummah."


Al-Bukhari and Muslim narrated from Ibn Abbas that at Medina, the Prophet prayed seven rak'at (Maghrib and Ishaa together) and eight rak’at (Zuhr and Asr together).

Muslim also narrated from 'Abdullah ibn Shaqiq that one day, 'Abdullah ibn 'Abbas delivered a khutbah (lecture) to us after the 'asr (solat) until well after the sun had set and the stars began to appear. The people started to say: "Solat! Solat!" A man from the tribe of Taim continuously repeating without stopping: "Solat! Solat!"

Then, Ibn 'Abbas said: "Are you teaching me the sunnah? May you have no mother (He scolded the man)." Then he said: "I saw the Messenger of Allah performed the jama’ of the zuhr and 'asr and the maghrib and 'isha."

'Abdullah ibn Shaqiq commented: "(5)I felt some uneasiness in my heart about this (Ibn Abbas’ opinion), so I went to Abu Hurairah to ask him about that, and he confirmed what Ibn 'Abbas had said."


الجمع بسبب المرض أو العذر

: ذهب الامام أحمد والقاضي حسين والخطابي والمتولي من الشافعية إلى جواز الجمع تقديما وتأخيرا بعذر المرض لان المشقة فيه أشد من المطر .

 قال النووي : وهو قوي في الدليل . وفي المغني : والمرض المبيح للجمع هو ما يلحقه به بتأدية كل صلاة في وقتها مشقة وضعف .

 وتوسع الحنابلة فأجازوا الجمع تقديما وتأخيرا لاصحاب الاعذار وللخائف . فأجازوه للمرضع التي يشق عليها غسل الثوب في وقت كل صلاة ، وللمستحاضة ولمن به سلس بول ، وللعاجز عن الطهارة ولمن خاف على نفسه أو ماله أو عرضه

قال ابن تيمية : وأوسع المذاهب في الجمع مذهب أحمد فإنه جوز الجمع (1) إذا كان شغل كما روى النسائي ذلك مرفوعا إلى النبي صلى الله عليه وسلم إلى أن قال :(2) يجوز الجمع أيضا للطباخ والخباز ونحوهما ممن يخشى فساد ماله.


  الجمع للحاجة
  قال النووي في شرح مسلم : ذهب جماعة من الائمة إلى جواز الجمع في الحضر للحاجة لمن يتخذه عادة .

 وهو قول ابن سيرين وأشهب من أصحاب مالك ، وحكاه الخطابي عن القفال والشاشي الكبير من أصحاب الشافعي وعن أبي إسحاق المروزي وعن جماعة من أصحاب الحديث واختاره ابن المنذر ويؤيده ظاهر قول ابن عباس :  (3) أراد أن لا يحرج أمته فلم يعلله بمرض ولا غيره .

  وحديث ابن عباس الذي يشير إليه ما رواه مسلم عنه قال : جمع رسول الله صلى الله عليه وسلم بين الظهر والعصر ، والمغرب والعشاء بالمدينة في غير خوف ولا مطر . قيل لابن عباس : ماذا أراد بذلك ؟

 قال : (4) أراد ألا يحرج أمته .
 وروى البخاري ومسلم عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم صلى بالمدينة سبعا  وثمانيا : الظهر والعصر والمغرب والعشاء .

 وعند مسلم عن عبد الله بن شقيق قال : خطبنا ابن عباس يوما بعد العصر حتى غربت الشمس وبدت النجوم وجعل الناس يقولون : الصلاة الصلاة قال : فجاءه رجل من بني تيم لم يفتر ولا ينثني : الصلاة الصلاة ، فقال ابن عباس : أتعلمني بالسنة لا أم لك ! ثم قال : رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم جمع بين الظهر والعصر ، والمغرب والعشاء . قال عبد الله بن شقيق (5) فحاك في صدري من ذلك شئ ، فأتيت أبا هريرة فسألته فصدق مقالته .





No comments:

Post a Comment